|
Handmatig Updaten
Opnieuw Updaten: Als een update is mislukt en deze niet meer zichtbaar is via Menu-Update dan kan een update geforceerd worden: Sluit het InfokasV3 programma en start vervolgens: C:\infobits\infokasv3\iv3_forceer_update(.bat) Of:
Voer nu Menu-Update opnieuw uit. InfokasV3 programma handmatig Updaten: Als bij het automatisch updaten een foutmelding volgt dan kunt u het InfokasV3 programma via deze link ook handmatig updaten: Klik op updaten, kies uitvoeren en bestaand bestand overschrijven.
De Bibliotheek is verlopen: Voorbeeld: In plaats van het betaalscherm komt het scherm met instellingen. Het InfokasV3 programma geeft 14 dagen van te voren aan dat een programma bibliotheek gaat verlopen.
Als de bibliotheek is verlopen dan na Menu-Update het InfokasV3 programma herstarten om de nieuwe bibliotheek te laden Een bibliotheek kan ook ongeldig raken bij wijziging van de kassa hardware (andere computer) of de licentie gegevens.
Als de Menu - Update functie niet werkt kijk dan bij Probleem met updaten. U kunt een beschadigde bibliotheek overschrijven met een lege bibliotheek, kies uitvoeren en bestaand bestand overschrijven. Start vervolgens het InfokasV3 programma en klik op Menu-Update om uw eigen bibliotheek te downloaden. Herstart vervolgens het InfokasV3 programma om uw eigen bibliotheek te activeren.
Een licentie wijzigen: Bij een naam, adres of plaats wijziging (de 1e 3 regels bij InfokasV3 - Instellingen - Variabelen) of bij nieuwe hardware (bijvoorbeeld een nieuwe harddisk of na een crash) moet de licentie aangepast worden.
Volgorde licentie wijzigen: 1. - Maak een ticket aan voor telefonisch / AnyDesk support.
Wijzigingen in telefoonnummer, bank etc hebben geen gevolgen voor de licentie. Zie ook: Licentie Verplaatsen
Probleem bij updaten: Als er een probleem is met de InfokasV3 - Menu - Update functie dan zijn er 3 mogelijke oorzaken: 1. - Er is geen internet verbinding. Start InfokasV3 - Menu - AnyDesk, als er wel een verbinding is dan komt er een ID in het scherm te staan. 2. - Geen FTP, op uw computer (firewall programma?), in uw router of bij uw provider kan de toegang tot FTP zijn geblokkeerd. Test uw FTP toegang met behulp van de informatie op https://secure.servage.net/wiki/Test_FTP_connection 1. Go to Start (start button on the lower left of the desktop)
3. - Onze FTP server(s) zijn tijdelijk off-line / niet bereikbaar, probeer het over een uur nog een keer. 4. - U kunt ook kiezen voor handmatig het programma updaten, kies uitvoeren en bestaand bestand overschrijven.
Programma sluit af bij invoer of opslaan. Het kan voorkomen dat er een fout in de data zit waarbij het programma afsluit zonder dat er een foutmelding in beeld komt. Start het programma met de debug optie: zie de uitleg bij Database NULL melding Door met DEBUG te starten worden een aantal mogelijke fouten in de database hersteld en wordt een uitgebreider log bestand gemaakt in het geval van een nieuwe foutmelding.
Windows, Geheugen of OCX/DLL fout: Het kan voorkomen dat er een fout in het 'geheugen' van Windows zit, bijvoorbeeld als de computer al meerdere dagen aan staat of als er een programma of onderdeel (OCX/DLL) is vastgelopen. Voorbeeld meldingen:
Sluit alle programma's af en herstart de computer.
Runtime Error: Melding: 'Runtime Error:' gevolgd door een nummer en een melding. Een runtime error kan veroorzaakt worden door een Windows / geheugen fout, door het installeren of juist verwijderen van software, een lees of schrijffout op de (harde)schijf, maar het kan ook zijn dat de computer is uitgezet terwijl het programma (database) nog niet volledig was afgesloten. Alleen de tekst 'Runtime Error:' (='Foutmelding:') is niet genoeg om een probleem te kunnen oplossen. Het gaat om het nummer en de tekst die achter de melding staan. Probeer na te gaan wat er aan de storing vooraf is gegaan. Mogelijke oplossing: Herstart de computer, zie ook Windows of Geheugen fout. Start het programma met de debug optie, zie Database NULL melding Als dat ook niet helpt bellen met de helpdesk.
Data base foutmelding: Melding: fout bij het lezen, database al geopend, kan rij niet bijwerken, niet de juiste machtigingen, ... Herstart eerst de computer, zie Windows of Geheugen fout. Controleer / herstel de database met de debug optie, zie Database NULL melding Als dit het probleem niet oplost herstel de database of zet een backup terug.
Data base NULL waarde: Melding bijvoorbeeld: field xxx cannot be NULL / runtime error 94 invalid use off NULL Optie 1: Start het programma met de debug optie: (eerst het InfokasV3 programma afsluiten)
* Voor het uitvoeren van del_spool.bat op Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 moet de gebruiker beheersrechten hebben, klik rechts op iv3_debug(.bat) en selecteer [Uitvoeren als Administrator] Optie 2: Of klik op [Start] - [Uitvoeren] en type [C:\Infobits\InfokasV3\iv3_debug.bat] Optie 3: (geen iv3_debug.bat gevonden) Of klik op [Start] - [Uitvoeren] en type [cmd] + enter Er opent nu een command scherm:
type [cd\] + enter (zonder de [])
Het programma wordt nu in een debug mode gestart waarbij de database wordt gecontroleerd en voor zover mogelijk gerepareerd.
Probleem met USB printer / display: Een USB poort kan op 'Tilt' gaan, bijvoorbeeld door een USB apparaat heel snel los te koppelen en direct weer aan te sluiten. De computer herstarten is dan meestal niet genoeg, er blijft namelijk stroom op de USB poort staan ook als de computer 'uit' staat. Sluit de computer af en haal de stroom van de computer af (stekker uit het stopcontact), schakel ook de USB printers uit. Wacht 10 seconden, doe de stekker weer in het stopcontact en start de computer weer op. Voorkom het op 'Tilt' gaan door minimaal 5 seconden te wachten tussen het loskoppelen en weer aansluiten van een USB apparaat. USB devices met een virtuele seriële poort mag u niet loskoppelen zolang er data verzonden wordt.
De print spooler is vol of vastgelopen: Windows gebruikt een print spooler voor het printen, dit is een soort wachtrij waar alle printopdrachten in worden geplaatst. Reset de spooler door del_spool.bat te starten: (eerst het InfokasV3 programma afsluiten)
Of klik op [Start] - [Uitvoeren] en type [C:\Infobits\InfokasV3\del_spool.bat] Hiermee wordt de print server gestopt, alle bestaande opdrachten worden gewist en vervolgens wordt de server weer gestart. * Voor het uitvoeren van del_spool.bat op Windows Vista / Windows 7 / Windows 8 moet de gebruiker beheersrechten hebben, klik rechts op del_spool.bat en selecteer [Uitvoeren als Administrator]
Probleem met printer: Als een printer niet goed werkt dan zijn er meerdere opties: 1. Werkt de printer?:
2. Klopt het papier?:
3. Werk de testpagina van de printer?:
4. Is er verbinding met de computer:
5. Printer instellingen in Windows: (Start - Configuratie scherm - Printers en Fax apparaten) - staat de printer op off-line? --> zet de printer on-line
- staat de printer op onderbroken? --> zet afdrukken onderbreken uit.
- print de Windows test pagina?
6. Printer instellingen in Infokas:
- Controleer de instellingen bij [InfokasV3] - [Instellingen] - [Printers]
Voorbeeld: de labelprinter print wel tekst maar geen barcode.
Dymo labelprinter print één label: De Dymo labelprinter print maar 1 label in plaats in plaats van 4 of 5. - Oorzaak: de Dymo labelprinter is losgekoppeld en op een andere USB poort weer aangesloten.
- Oplossing: sluit het InfokasV3 programma af.
|