InfokasV3

VGV FAQ

 

  • eerstehulp
  • faq
  • afromen
  • goedkoop
  • hulpopafstand
  • pcanywhere

     

  •  

    hoofdmenuzoeken
    Infobits Home pagina
    Infokas Downloaden
    E-mail :

    helpdesk(A)infokas.nl

    infokasv3 vaak gestelde vragen  
    vaak gestelde vragen met bijbehorend antwoord
     

    Bel me, ik heb een vraag
    Notebook en Laptop
    Verkopen wissen
    Verkoop in de toekomst
    Een Groep of Merk wijzigen / wissen
    Voorraad per kleur en maat
    Is Windows XP veilig
    Kan Windows 7 of 8 op mijn XP computer
    Gratis upgrade naar Windows 10

     

    Bel me, ik heb een vraag:

    Wij verzamelen al vragen sinds onze eerste Infokas kassasoftware versie in 1995. Vrijwel elke denkbare vraag zit al in onze verzameling, daarnaast hebben wij een loods vol met duplicaten, zelfs dozen vol met één en dezelfde vraag.

    Regelmatig ontvangen we e-mails met een tekst vergelijkbaar met 'Bel me, ik heb een vraag'. Ervaring leert dat zodra wij bellen, blijkt dat de vraag al lang in onze verzameling zit en dat we ons de tijd hadden kunnen besparen.

    Als u de moeite wilt nemen om uw vraag vooraf te specificeren en eventueel te voorzien van een toelichting, dan kunnen wij sneller zien of de vraag al in onze verzameling zit.

    Als het u niet gaat om het aanbieden van een vraag maar juist om het verkrijgen van een antwoord dan is het natuurlijk ook in uw belang om uw vraag duidelijk en eventueel met toelichting te stellen.

    Als dank voor uw moeite sturen wij dan het antwoord dat bij uw vraag hoort. Als het kan per mail, als het nodig is telefonisch. Gebruik bij voorkeur de helpdesk knop in het InfokasV3 verkoopscherm. Door deze functie te gebruiken wordt direct systeem informatie meegezonden met behulp waarvan wij sneller en beter antwoord kunnen geven op uw vraag.

     

    Bel me, ik ben een potentiële klant:

    Er zijn bedrijven die hierin genoeg aanleiding zien om lang en uitgebreid met u te gaan bellen. Waarbij morgen een in het pak gestoken vertegenwoordiger voor uw deur staat die alle tijd voor u heeft. Waarbij u ook, zodra u eenmaal klant bent, elk jaar weer een gepeperde factuur voor 'onderhoud' krijgt, onder andere om de salarissen van de telefonische verkoper en vertegenwoordiger te betalen.

    Bij ons is een potentiële klant niet belangrijker dan een al bestaande klant. Afhankelijk van uw vraag geven wij het antwoord per mail of per telefoon. Als u niet kunt of wilt mailen dan heeft u ook de optie om een terugbelverzoek te doen, geef wel een goede reden waarom u het antwoord niet per mail wilt hebben..

     

    Installatie op een notebook of laptop:

    Is het mogelijk om op een laptop te installeren?

    Ja, maar...

    • als je bij een 'gewone' computer een glas cola over het toetsenbord gooit dan koop je voor 10 een nieuw toetsenbord
    • bij een 'gewone' computer is het scherm, de muis of defect ram geheugen snel te vervangen.
    • een notebook is vaak niet (of in ieder geval niet snel) te repareren.
    • een notebook is 'snel' te stelen.
    • de database engine kan een hoge processor belasting geven, dat geeft weer warmte en die warmte kan in een notebook vaak slecht weg.

    Wij hebben klanten die met een notebook op de markt staan en gewoon geen keus hebben.

    Normaal zet je een computer in de balie en alleen het scherm, muis en toetsenbord op de balie.

     

     

    Verkopen - factuurnummers wissen:

    Is het mogelijk om verkopen te wissen?

    Nee, dat kan niet. De belastingdienst eist dat verkopen doorlopend genummerd zijn. Zie pagina 5 van de brochure uw bedrijf en het afrekensysteem.
    Technisch is het wel mogelijk om net als bij offertes tussenliggende nummers te wissen (InfokasV3 - Instellingen - Systeem - Wis offerte) maar het mag dus kan niet.
    Dit is ook de reden waarom u een verkoop niet kunt antidateren. Bij een boeking van een verkoop moet de datum altijd later zijn dan de vorige verkoop.

    U kunt elk jaar beginnen met een lege verkoop database en zo weer met verkoop nummer 1 beginnen. U kunt dan niet via de omzet overzichten zien wat u in bijvoorbeeld september van het vorige jaar heeft verkocht. Ook is de verkoop historie per klant en het zoeken op serienummers dan altijd gelimiteerd tot 1 januari van het huidige jaar.

     

    Verkoop in de toekomst

    De klok instelling van Windows wordt wel eens gebruikt om te controleren op welke dag een datum valt, bijvoorbeeld kijken op welke dag iemand jarig is.
    Als hierbij op [Ok] wordt geklikt dan wordt de datum van het systeem aangepast naar de zojuist opgezochte datum.
    Hierdoor is het mogelijk dat u een verkoop boekt op een toekomstige datum. Als daarna de klok weer terug wordt gezet geeft het programma de melding [Fout bij het Lezen van Datum/Tijd ! Ongeldige verkoop in database.] of [Fout in Database ~ Datum/Tijd !]. Een nieuwe verkoop moet doorlopend en chronologisch worden geboekt, zie ook Verkopen wissen.

    Als er meer dan 7 dagen sinds de laatste verkoop zijn verstreken geeft het programma de melding: [Meer dan 7 dagen sinds de laatste verkoop! Controleer de datum, kies [OK] als de datum klopt. Het is nu: dd-mm-yyy HH:MM:SS]. Deze melding kan ook in beeld komen als u meer dan een week gesloten bent geweest.

    Controleer of de datum en tijd van de computer goed zijn ingesteld voordat u op [OK] klikt.

    Als u per ongeluk op een toekomstige datum bent begonnen met verkopen dan heeft u 3 opties:
    1. Voor elke verkoop de datum en tijd terugzetten tot 1 minuut na de vorige verkoop net zolang tot u weer 'bij' bent.
       Niet handig als u zo 6 maanden moet overbruggen.
    2. Alle verkeerde bonnen opnieuw printen, een backup terugzetten en vervolgens alle bonnen opnieuw maar op de juiste datum invoeren.
       Let op: als u na het maken van de backup voorraad heeft bijgeboekt dan moet u na het terugzetten van de backup de voorraad opnieuw invoeren.
    3. Via on-line support de datum van de verkopen laten aanpassen.

    De foutmelding [Fout bij het Lezen van Datum/Tijd ! Ongeldige verkoop in database.] kan ook ontstaan als u het Infokas programma meer dan 14 dagen continue laat draaien, in dat geval kan de bibliotheek ongemerkt verlopen. Probeer in dat geval eerst de bibliotheek te vernieuwen, zie bibliotheek verlopen.

    Om fouten binnen Windows en het InfokasV3 programma te voorkomen is het overigens aan te raden om de computer 1x per dag te herstarten. Om een back-up van de MDB database te kunnen maken moet het InfokasV3 programma (dagelijks) worden afgesloten.

     

    Een Groep of Merk wijzigen / wissen

    Een Groep of Merk wijzigen kan via Beheer - Systeem - Wijzig Groep / Merk.

    Voorbeeld groep:
    Wijzig Groep --> Verkeert --> Verkeerd.
    Alle artikelen uit de groep Verkeert worden in de groep Verkeerd geplaatst.

    Voorbeeld merk:
    Wijzig Merk --> Armani Jeans --> Armani.
    Wijzig Merk --> Armani Suits --> Armani.
    Wijzig Merk --> Armani Underwear --> Armani.
    Wijzig Merk --> Armani Fragrance --> Armani.
    Alle artikelen (huidige en verkoophistorie) van de merken Armani worden tot één merknaam samengevoegd.

    Dit kan handig zijn als u bent gestart met 'teveel' groepnamen of merken.
    Het is niet mogelijk om automatisch te splitsen (wijzig Armani in Armani Jeans of Armani Suits of ...)
    Het is daarom beter om met teveel dan met te weinig groepen en merken te beginnen.
    Voer na het wijzigen van een Groep/Merk altijd een Vernieuw Groep/Merk uit!

    Als een groep of merk eenmaal is samengevoegd dan is het niet meer mogelijk om de omzet per 'oude' groep of merk te zien.
    Alle [Armani Jeans/Suits] omzet staat dan in het nieuwe merk [Armani]

    Een Groep of Merk wissen kan via Beheer - Systeem - Vernieuw Groep / Merk.

    Lege groepen en merken worden dan verwijdert.
    Een groep/merk is alleen leeg als er geen artikelen en geen historie in die groep/merk zit.

    Voorbeeld:
    Er zijn artikelen van het merk Flop verkocht, vervolgens zijn alle Flop artikelen gewist.
    Het merk Flop blijft bestaan omdat er verkoop historie in zit.
    Via Beheer --> Omzet --> Omzet per Merk blijft immers de omzet van dit merk zichtbaar.

    Oplossing: Wijzig merk Flop in ZZZ-Flop, het merk komt dan onderaan in de lijst, blijft zichtbaar en herkenbaar op de omzethistorie overzichten, maar staat niet meer 'in de weg'.

     

    Voorraad per kleur en maat

    Om per maat/kleur/motief de voorraad te weten moet dat ook per maat/kleur/motief worden ingeven.

    Door het artikelnummer in de type regel te zetten kan er op artikenummer gezocht worden en is in één keer zichtbaar wat er op voorraad is.
    De webshop koppeling kan er op basis van het artikelnummer voor zorgen dat het artikel met de maat/kleur/motief opties in de webshop komt te staan.
    Zie het voorbeeld onderaan de pagina voorraad beheren

    Een overzicht van de artikelen die verkocht zijn kan gemaakt worden via Beheer - Omzet - Per artikel
    Klik op bereken, artikel zoeken en vul het artikel nummer of een omschrijving in bij Type.
    In het overzicht komen alle verkopen (uit de periode die is geselecteerd bij van - tot datum) waarbij het artikel is verkocht (of retour genomen).

     

    Is Windows XP nog wel veilig

    Microsoft is in 2014 gestopt met de ondersteuning voor XP maar dat houdt niet in dat Windows XP stopt met werken, wij hebben hier nog een oude Windows 2000 PC staan die nog dagelijks z'n werk doet (als ftp server).

    Als de kassa-computer ook gebruikt wordt voor e-mail en surfen op internet dan is beveiliging belangrijk.

    Als de computer nog snel en betrouwbaar genoeg is en alleen voor het kassa-programma wordt gebruikt dan is er geen dringende reden om over te stappen van XP op Windows 7 of 8.

    Als u uw XP computer toch blijft gebruiken om te surfen installeer dan in ieder geval een browser waar nog wel beveiligings updates voor gemaakt worden.
    Kies bijvoorbeeld voor Firefox of Google Chrome in combinatie met Bitdefender of ESET NOD32 of F-Secure Anti Virus en eventueel ook: Ghostery en Malwarebytes.

     

    Kan ik Windows 7, 8 of 10 installeren op mijn XP computer

    1.
    Ook op Windows 7, 8 of 10 kan je een virus of malware besmetting krijgen, het is dus niet zo dat je veilig bent als je XP laat upgraden.
    Je bent (iets) veiliger met Windows 7 of 8 en een stuk veiliger met Windows 10.

    2.
    Een Windows 7 / 8 licentie kost minimaal 100, de upgrade van 7 of 8 naar Windows 10 is gratis.
    Een eventuele geheugen upgrade voor 2Gb kost ongeveer 50.
    Om te kunnen installeren moet je eerst een backup maken
    Daarna de nieuwe Windows software en alle service packs installeren.
    Alle drivers voor hardware en printers installeren.
    Alle gebruiks software (mail, tekstverwerking, infokas, ...) installeren.
    Alle software configureren voor de nieuwe hardware instellingen.
    Alle backups (mail, documenten, database, afbeeldingen) terugzetten.
    Dit is bij elkaar minimaal 3 uur werk.

    3.
    Je hebt al een notebook voor 300, doe daar je e-mail en telebanking op.
    En als je notebook dan besmet raakt door een virus dan blijft je kassa ondertussen gewoon doorwerken

    4.
    Je hebt al een refurbished HP computer met Windows 7 / 10 pro, een volledige InfokasV3 en MySql installatie voor 250.
    Dat is (meestal) veel goedkoper dan uw huidige (tragere) systeem upgraden naar Windows 7 / 10 Pro. Meer informatie via de Infokas helpdesk.

    5.
    Antwoord: Ja, je kan Windows 10 op een computer met Windows Xp installeren maar economisch en praktisch kan het niet uit.

    Advies: Schaf een nieuwe (refurbished) computer aan en gebruik een notebook als er veel wordt ge-internet want ook een (kassa)computer met Windows 7, 8 of 10 kan besmet raken.

     

    Gratis upgrade naar Windows 10

    Voor computers met een Windows 7 en Windows 8 licentie heeft Microsoft inmiddels een gratis upgrade naar Windows 10 beschikbaar.
    De upgrade naar Windows 10 is gratis maar het kan zijn dat u na de upgrade technisch support nodig heeft om een probleem op te lossen, de gratis upgrade is dan niet meer zo gratis.

    Op een aantal testsystemen is de upgrade probleemloos verlopen maar er zijn ook systemen waarbij problemen zijn ontstaan. Het kan zijn dat een veroudert software onderdeel of een driver voor een (bon)printer of klantendisplay niet meer werkt. Voor sommige bon printers worden geen nieuwe Windows 10 compatible drivers geleverd, soms is een alternatieve driver beschikbaar, soms is het verwijderen en opnieuw installeren van de driver genoeg om het probleem op te lossen.

    We hebben een klant waarbij de harddisk is gecrashed tijdens de upgrade naar Windows 10, meer dan 2500 Mb aan update bestanden lezen en wegschrijven is nogal HD intensief. Maar deze crash had net zo goed op een drukke zaterdag kunnen gebeuren, de disk liep kennelijk al op de laatste bitjes.

    De crash gebeurde nu tijdens winkelsluiting en vlak nadat een back-up was uitgevoerd. Dat is altijd nog beter dan een crash terwijl er een rij klanten voor de kassa staat te wachten. Zie ook configuratie voorbeeld 3, hierbij heeft u een 2e kassa / kantoor systeem dat dienst kan doen als vervangende kassa in het geval van een storing.

    Ons advies is om de upgrade nog niet uit te voeren. Volgens de informatie van Microsoft heeft u tot zomer 2016 om de upgrade uit te voeren.

    Wilt u toch gaan updaten: hou er rekening mee dat de update fout kan gaan en dat u support via teamviewer nodig heeft. Ga niet vlak voor een druk verkoopweekend updaten maar op een rustige maandag ochtend. Overleg vooraf met de Infobits Helpdesk of er die dag ook ruimte is voor on-line support.